Friday, March 13, 2020

بوی کباب، آقای زیدآبادی وافلاس کنشگری

:نگاهی کوتاه به دو موضوع
بوی کباب، آقای زیدآبادی وافلاس کنشگری!
احمدزیدآبادی در بازی با کلمه قرنطینه وبا مفایسه و تشبیه خودمراقبتی حاکمان، مثلا خامنه ای در امتناع از اختلاط با دست بوسانش، با حصرسه زندانی و این که آن ها قاعدتا از این رهگذر معنای حصر را درک و لمس می کنند، خواهان عقلانیت از سوی رژیم و آزادی حصرشدگان گشته است.
مولفه های زیربیانگرافلاس چنین رویکردی هستند:
الف- تقلیل خواست آزادی زندانیان سیاسی به سه نفر!
ب- ترغیب و اندرز به رژیم از این منظر که شرایط بحرانی ناشی از کرونا بهترین فرصتی است که حاکمان-البته اگر عقلی داشته باشند و منافعشان را خوب تشخیص بدهندباید از آن استفاده کنند. در شرایطی که با بحران های متعددی چون کاهش قیمت نفت و بحران اقتصادی .. مواجه هستند می توانند با استفاده از آن از فشارها و بحران های موجود بکاهند. به ادعای زیدآبادی از آن جا که سایربحران تحت الشعاع مساله کرونا قرارگرفته اند الان فرصت خوبی است برای اینکار و رژیم را دعوت می کند که این فرصت را دریابد و با کمترین خسارت و احساس خطر و بیشترین ثمر آن را اجراکند. .
ج- لابد پیشفرض نویسنده قرنطینه آن است که آزادشدگان به پاس رهائی از حصر گویا تمامی ملاحظات و انتقادهای تاکنونی خود را که به موجب آنها به حصردچارشده اند کنارخواهند گذاشت.... یا بهتراست بگوئیم که در نزدزیدآبادی بهتراست که کنار بگذارند. نباید فراموش کرد که تحلیل او از انتصابات جدید مجلس آن بوده است که حاکمیت با تک جناحی شدن و راحت شدن خیالش از رقابت جناح دیگر، در مقام پاسخگوئی به مشکلات جامعه مجبوربه تغییرمشی خود شده رویکردمثبت تری پیش خواهد گرفت! و توصیه اش به اصلاح طلبان برای عدم مشارکت در قدرت هم همواره از همین منظر صورت گرفته است. در این رویکردهمانطور که تضادبنیادی منافع جامعه و کارگران و ز حمتکشان با منافع حاکمان به لج بازی های رقبا تقلیل پیدامی کند، تداوم حصرموسوی و زهرارهنورد و کروبی هم به لج بازی های حاکمیت برمی گردد.... که ظاهرا الان در راستای تصرف یک پارچه قدرت و بازگشت عقلانیت قابل تحقق است.. .
د- با این همه علیرغم تمایل و اصرار زیدآبادی و دیگرهمگنانش به نادیده گرفتن شکاف ها و معنا و عمق اعتراضات بخش های مختلف مردم و بویژه خیزش های دیماه و آبانماه، حاکمان قادر نیستند واقعیت این نارضایتی گسترده و عمق نفرت عمومی و خطرات آن را نادیده بگیرند. چرا که مساله هست و نیست نظام مطرح است.. برای آن ها در شرایطی که صفوف خود را برای مقابله با جامعه یکدست تر می کنند، آزادی افراد تحت حصر همانطور که خامنه ای بارها به آن اشاره کرده است بدون توبه و تسلیم کامل به منویات او نامقدوراست. ... از دوره قبض قدرت و سرکوب، بوی کبابی که آقای زیدآبادی استشمام می کند به مشام نمی رسد. معمولا وقتی یک سیستم استبدادی و سراسرارتجاعی دچاربحران و بن بست می شود، فرصتی برای جنبش ها و اپوزیسیون و مخالفان برای اعمال فشاربیشتر و تعرض و پیشروی فراهم می شودـ اما این مساله بدیهی مربوط به نبردبا حاکمان ارتجاعی و مستبد توسط کسانی است که به نقش و اهمیت جنبش و مبارزه هم چون اهرم های اصلی تغییر باوردارند و آن را فرصتی برای افزایش فشاربه سیستم از جمله برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی بشمار می آورند. اما آن ها که نگاهشان فقط معطوف به قدرت و مراحم آن دوخته شده است، درست در چنین لحظاتی با کنشی وارونه دل به الطاف و عقب نشینی داوطلبانه می سپارند. پس بهتراست آقای زیدابادی را از استشمام بوی کباب محروم نکنیم!

نسبت شمعخانی و پست امنیتی او با ویروس کرونا!
در این وانفسای گسترش بی مهارویروس کرونا در ایران، در حالی که پیرامون عدم انتشارآمارواقعی توسط رژیم اجماعی داخلی و جهانی وجود دارد، او به عنوان رئیس شورای امنیت به عراق رفته است که به آنها وعده مساعدت بدهد. و این درحالی است که میزان اشاعه این ویروس در عراق به مراتب کمتر از ایران است و اگر مساله کمک و انتقال تجربه باشد عراق دست برتر را دارد. بدتر از آن که فقدان امکانات و نارسائی ها و میران آلودکی درایران چنان از کنترل حاکمیت خارج شده است که متاسفانه خودایرانی ها یکی از منابع انتشارآن به سایرکشورها از افغانستان تا کانادا محسوب می شود و بهمین دلیل عراقی ها قاعدتا مواظب بودند که خود این حضرت آقا حامل ویروس نباشد!. بنابراین تا انجائی که به مساعدت پیرامون مقابله با ویروس مربوط می شود قاعدتا هیچ کس وعده ها و سخنان تعارف آمیز شمخانی را بیش از یک شوخی تلخ تلقی نمی کند.
از همه این ها گذشته او به مقتضای حرفه اش و البته خوش خدمتی اش به اربابان خود، از جمله کسانی بود که بکرات از ویروس کرونا تحت عنوان جنگ روانی دشمن نام برده است و هیچ اعتقادی به جدی بودن خطرانتشارآن نداشته است. از همین رو مسافرت او به عراق هم در بحبوحه حالت فوق العاده در ایران بخاطرصعودسریع اپیدمی از کنترل خارج شده، در اصل هیچ ربطی به آن ندارد وگرنه لازم نبود که بجای یک مقام اموربهداشتی یک مقام امنیتی را روانه آنجا کنند. او را با توجه به خلا قاسم سلیمانی و تداوم بحران گزینش نخست وزیر در عراق، با اهداف دیگری به آنجا روانه کرده اند که نشان می دهد که رژیم ایران حتی در بحبوحه بحران کرونا هم، هم چنان سوداها و اولویت های خود را که حتی برای شماری از نمایندگان درمجلس هم قابل فهم نیست دنبال می کند!
نمایندگان رشت و شیراز در مجلس: آقای شمخانی، قبل از عراق، به داد مردم ایران برسید:

No comments: