بازگشت تحریمهای بین المللی علیه ایران، چه نتایج واثرات فوری و درازمدتی دارد؟
Tuesday, September 30, 2025
Saturday, September 27, 2025
موقعیت کنونی جهان و رویکردها وسیاستها،چرایی بن بست
هشتادمین مجمع عمومی ملل متحد، موقعیت کنونی جهان و رویکردها وسیاستها،چرایی بن بست
Monday, September 22, 2025
آغاز دوره پساماشه ، «فرصت نیویورک»، ضعف رژیم و بهای سنگین سازش
آغاز دوره پساماشه ، «فرصت نیویورک»، ضعف رژیم و بهای سنگین سازش.حقههای حکومت برای فریب و جلب مردم به زیرچترخود
و
روزهای تعیین تکلیف چگونه نزدیک میشود؟پروژه اتمی تسلیم یا فروپاشی، خیزش ژینایی ودستاوردها
Thursday, September 11, 2025
مناظره امین بزرگیان و تقی روزبه پیرامون رویکردمردم در جنگ ۱۲ روزه
جامعه ایران رویکردها به وضعیت جنگی و انقلاب ... مناظره امین بزرگیان و تقی روزبه
پیرامون جنگ ۱۲ روزه و سه ادعا https://taghi-roozbeh.blogspot.com/2025/08/blog-post_30.html#more
Wednesday, September 10, 2025
به کدام سو میرویم؟ ماشه، تحریم، اعتراضات اجتماعی وآلترناتیوهای کاذب
به کدام سو میرویم؟ ماشه، تحریم، اعتراضات اجتماعی وآلترناتیوهای کاذب
Saturday, September 06, 2025
مسأله تاریخی و معوقه پیشاروی ایران، گذار از چرخه باطل استبدادسلطنتی و استبداددینی
مسأله تاریخی و معوقه پیشاروی ایران، گذار از چرخه باطل استبدادسلطنتی و استبداددینی
در انتقاد به نوشتهای که مدعی بود «انقلاب ۵۷ پیروزی ایده پهلوی بود که با شکست سیاسی به پیروزی رسید»*۱، یادداشت کوتاهی تحت عنوان «ثقل سامعه دیکتاتورها» نوشتم که چنین بود: حالا خوب است که این جامعه شناس ما می پذیرد که شاه حاکم مطلق بوده است، اما گویا ستمگر نبوده است. تنها گوشه ای ازسمتگری شاه هزاران زندانی سیاسی و شکنجه های مخوف هزاران نفر در کمیته ها و اوین بود که از چشم جامعه شناس دورمانده است. ثانیا شاه صدای انقلاب را وقتی شنید که ۱) که دید یک جامعه علیه او قیام کردهاند. ۲) دیکتاتورها همواره ثقل سامعه دارند و او هم دیر شنید. دیگر آن که وقتی قیام شد چپ ها یا کشته شده بودند و یا در زندان بودند. برعکس، حهت اطلاع ایشان خمینی و اعوان وانصاراو وزارت آموزش و پرورش را کنترل میکردند. یعنی دقیقا سنگ را بسته و سگ را رها کرده بودند. مدرنیته ایشان به کسی اجازه نفس کشیدن نمی داد. انقلاب از آسمان نیامد. از بطن حکمرانی ایشان و به عنوان بیلان خروجی چندین دهه حکمرانی و مسائلی که کلا دودمان پهلوی آنها را حل نکرده بلکه زیرفرش انباشته کرده بود، سربرآورد. یعنی گذر از یک استبدادمطلقه سلطنتی به مطلقه دینی. حالا هم یک جامعه شناس مدرن، بجای حسرت بازگشت به گذشتهای که منفجر شده است و قابل بازگشت نیست، بهتراست راه خروج و سنتزهر دونوع استبدادتجربه شده را جستجوکند و راهی برای عبور از مسأله تاریخی ایران یعنی عبور از چرخه معیوب استبداد و به سوی آرادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی ارائه دهد.