Thursday, August 27, 2020

نرمش قهرمانه جدید و بازی های کوچک و بزرگ

 «نرمش قهرمانانه تازه» و بازی های کوچک و بزرگ

خوب،‌ رژیم ایران فی الواقع تحت فشارهای آمریکا به ترویکای اروپا و روسیه و چین امتیازی در حدخودمهم یعنی امکان دسترسی به دو مکانی را که اسرائیل افشاکرده بود داد ( فی الواقع جام زهرتازه ای نوشید در جهت خلاف سیاست اعلام شده اش)، در ازاء دفاع آنها از برجام و در مخالفت با بازگشت تحریم های سازمان ملل.
تبریک گوئی مقامات این کشورها نسبت به این موفقیت، اظهاررضایت رسمی اتحادیه و روسیه و جین از بیانیه مشترک ایران و آژانس خودگواه شروع یک بازی بزرگ و پیچیده در بطن بحران جهانی شده هسته ای ایران است. البته این که نتایج این بازرسی ها که مربوط به سالهای ۲۰۰۳ و قبل تر هستند چه باشد می تواند در حد خود ورودیک فاکتور جدید در این معادلات باشد. اما کلا مربوط یه گذشته است... و نظارت گسترده آژآنس که بقول خودمقامات رژیم و ظریف ۸۵٪ کل بازرسی های جهانی آژانس را تشکیل می دهد نشان دهنده آن است که منگه نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران تا چه حد گسترده است و گسترده تر هم می شود. هم چنین باید اضافه کرد که این رویکرد و امتیاز ، بالقوه راه را برای دادن امتیازات بعدی ( و خوردن جام زهرهای تازه ) حول توافق جدید هسته ای و سیاست های منطقه ای که اروپا نیز خواهان آن است فراهم کرده است. در عین حال که هردو طرف در انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند تا چه بسا از سیاست های جدید پرده برداری کنند... ایران هم چنین چشمی به قطب بندی جهانی دارد که در متن بحران حاضر صراحت بیشتری پیدامی کند و با هدف شرکت در بازی های بزرگ استراتژیک در معیت روسیه و چین و انحام پروژه های بزرگ اقتصادی بخصوص توسط چین. آمریکا از هم اکنون همانطور که هوک هم گفته است در تلاش است که حضورچین در منطقه را بلوکه کند.... چرا که عملا جنگ ایران و آمریکا در چهارچوب یک جنگ بزرگتری قرار دارد. هوک گفته است که چین نمی تواند به طورمشترک هم با اسرائیل و هم ایران روابط داشته باشد و به طوضمنی و نیم صریح به اسرائیل هم هشدارداده است که نباید به چنین بازی تن بدهد....
*********************
یعد از ظهر چهارشنبه، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی
انرژی اتمی در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات دوجانبه،با انتشار بیانیه‌ای مشترک از توافقات تازه خود برای تقویت همکاری‌ها خبر دادند.
در این بیانیه اعلام شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کرده‌اند تا همکاری های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١6 ژانویه 2016 بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.
بر اساس توافق، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

No comments: