Friday, January 26, 2024

آیا رژیم عامدانه و آگاهانه مردم کرمان را به مسلخ بزرگداشت قاسم سلیمانی برد؟

 آیا معمای پرسش بزرگ و بی پاسخ پیرامون کشتارکرمان حل می‌شود؟

آیا رژیم عامدانه و آگاهانه مردم کرمان را به مسلخ بزرگداشت قاسم سلیمانی برد؟
در موردکشتاروحشتناک کرمان که به کشته شدن حدود۱۰۰ نفر و مجروح شدن سیصدنفرانجامید یک سوال گیج کننده و بجا، بی پاسخ مانده بود و البته انواع فرضیه‌ها مطرح می شدند بدون آن که هیچ کدام بطورقاطع حاوی داده‌های کمابیش مستندی باشند. پرسش گیج کننده‌ای که اساسا متوجه رژیم بود که هیچ‌گاه هم نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌‌ای به آن بدهد. سؤال مزبور هم این بود: چطور در این مراسم بزرگ برای بزرگداشت سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی که رژیم بران بود که آن را برشکوه بر گذارکند، خانواده قاسم سلیمانی و از سرداران و مقامات رسمی و مهم کسی در این مراسم حضور نداشت و دراین کشتار عظیم و صدها زخمی هم هیچ کس از این جماعت دیده نشد؟! . در پاسخ به همین معما که ذهن بسیاری را بخودمشغول کرده بود، خیلی ها خود رژیم را دست اندرکار ارتکاب این جنایت دانستند و یا برخی آن را به نوعی مشابه سرنگونی عامدانه هواپیمای اوکراینی دانستند. البته هرکدام از فرضیه‌های مطرح شده تناقضات و ابهامات خاص خود را هم داشت. بهرحال در پاسخ به پرسش چرائی عدم حضورعناصربلندپایه رژیم این گمانه وجودداشت که حداقل رژیم از قبل می دانسته است که ممکن است اتفاقی بیفتد.

از این جنبه بنظر می رسد انتشارگزارش‌اخیر* پیرامون اطلاع دقیق دولت و سرویس‌های امنیتی ایالات متحده از آن و انتقال اخبارآن به حکومت اسلامی در مورد تحرکات و اقداماتی که در موردداعش خراسان در افغانستان و در آستانه نزدیک شدن به مراسم قاسم سلیمانی دریافت کرده بودند ، می تواند از گوشه‌های از معما و پرسش فوق پرده برداری کند. طبق این گزارش آن‌ها به نحوی اطلاعات خود را به موقع و دقیق به اطلاع رژیم ایران رسانده بودند. با افشای این گزارش البته کاملا معلوم بود که واکنش رژیم چه خواهد بود و امکان تصدیق آن به هیچ وجه وجودنداشت. چرا که تصدیق آن نه فقط اتهام واردشده به رژیم را مسجل می کرد بلکه با رویکرد حاکمان نسبت به‌دولت آمریکا و یا اسرائیل هم‌چون دشمنان قسم خورده و این‌که داعش را ساخته و پرداخته خودآن ها می دانند منافات داشت و بنابراین معلوم می کرد که متهم اصلی‌واقعه کرمان با علم به وقوع آن در وجه نخست خود آنان بوده‌اند. اما اینک با افشاء شدن این گزارش که با عکس العمل و رویکرددولت آمریکا نسبت به این فاجعه از همان آغاز هم‌خوانی دارد، معلوم می شود که رژیم ایران در کنارسرنگونی هواپیمای اوکراینی و البته موارددیگر، در این مورد هم عملا با توجه به‌اطلاع قبلی، بهردلیلی- از جمله خنثی کردن نیت شوم دشمنان شناخته شده نظام برای به تعطیل کشاندن مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی آن هم درشرایطی که تلاش‌های وی برای شکل گیری «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه در حال ثمردادن است و رژیم خود را برنده اصلی بحران غزه می داند- با زندگی و جان و هستی مردم بازی کرده است و حال آن‌که خود به رذیلانه‌ترین شکل از حضورعناصرمطرح خود در این مراسم بزرگداشت خودداری کرده است. نگاهی به سخنان سرداران و دیگر مقامات پس از فاجعه پیرامون این فاجعه و مرتکبین آن نیز جملگی تناقض‌آمیز بوده است.

به هرحال تا اطلاع ثانوی و در یافت اطلاعات موثق دیگر،‌ بنظر این فرضیه که رژیم از قبل اطلاع داشته ولی چون منبع خبر از سوی دشمن بوده است، وبا هرتوجیهی که به عمل آورده باشند ، خودمقامات ضمن اصرار بر برگذاری مراسم اما با رعایت احتیاطات لازم، خود در آن شرکت نکرده‌اند. آن‌ها بجای کنسل کردن و پیشگیری از فاجعه، نخواسته اند به‌هیچ قیمت از اصل برگزاری مراسم دست بشویند و در حقیقت با نجات خود عامدانه مردم را به‌کشتن داده اند. علاوه برآن تصدیق آن به معنی آن می بود که باوجود داشتن چنین اطلاعاتی، خود نیز بر ابعاد ناکارآمدی‌ و ناتوانی خویش صحه گذاشته و شاهد درهم شکستن شدن بیش از پیش اقتدارواقعی اشان در برابر مردم و دشمنانشان باشند. بنظر می رسد که با داشتن همین اطلاعات هم بود که رژیم واردگفتگو با طالبان و انتقاد نسبت به فعالیت داعش در آن جا شد که البته طالبان مدعی شد که اصلا داعش خراسانی در افغانستان وجودندارد و قادر به هیچ نوع فعالیتی نیستند!

*- گزارش مزبور به روایت از ایران اینترنشنال:
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه دیپلماتیک، دریافت هشدار محرمانه از سوی آمریکا پیش از حمله‌های کرمان را رد کرد. مقام‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه خبر دادند واشینگتن پیش از انفجارهای کرمان به ایران اطلاع داده بود داعش خراسان در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله است.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه شش بهمن به نقل از یک مقام دیپلماتیک ارسال پیام از سوی آمریکا را درباره عملیات داعش خراسان در کرمان رد کرد اما در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی، نوشت که امکان دارد پیامی از سوی ایالات متحده ارسال شده باشد.

این مقام امنیتی به ایرنا گفت: «اگر پیامی امنیتی از سوی آمریکا رد و بدل شده باشد، با هدف در امان ماندن واشینگتن از ضرب شست ایران، خصوصا پس از جنگ اسرائیل در غزه بوده است.»

پیش از این یک منبع مطلع به ایران‌اینترنشنال گفت آمریکا بیش از یک هفته قبل از حمله کرمان این هشدار را به ایران داده بود.

پیش‌تر غیبت اعضای خانواده قاسم سلیمانی و دیگر مقام‌ها از جمله فرماندهان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در مراسم سال‌مرگ سلیمانی در کرمان خبرساز شده و سوالات زیادی درباره احتمال اطلاع آنان از حمله مطرح شده بود.

نخستین بار وال‌ استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر مربوط به اطلاع دادن این کشور به جمهوری اسلامی درباره حمله کرمان را گزارش کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند اطلاعات خصوصی ارائه شده به ایران به اندازه‌ای در مورد موقعیت مکانی و زمانی حملات دقیق و به موقع و کافی بوده که مقامات جمهوری اسلامی با استفاده از آن می‌توانستند حمله داعش را خنثی یا دست‌کم تلفات انفجارهای انتحاری ناشی از آن را کاهش دهند.

مقام‌های نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ ندادند.

یک مقام آمریکا که نخواسته نامش علنی شود در متنی که در اختیار ایران‌اینترنشنال هم قرار گرفته، تاکید کرده که ایالات متحده سیاست دیرینه «وظیفه هشدار» را برای هر دولتی که بر سر کار باشد اجرا می‌کند و طبق آن در زمینه تهدیدات مرگ‌بار بالقوه به دولت‌های دیگر هشدار می‌دهد.

او افزود ما این هشدارها را به این دلیل ارائه می‌دهیم که نمی‌خواهیم شاهد کشته شدن بی‌گناهان در حملات تروریستی باشیم.

بعد از ظهر روز ۱۳ دی، هم‌زمان با برگزار شدن مراسم چهارمین سال‌مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس در عملیات آمریکا، دو انفجار در مسیر «گلزار شهدای کرمان»، محل دفن سلیمانی رخ داد که نزدیک ۱۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

داعش در بیانیه‌ای مسوولیت این انفجارها را به عهده گرفت و اعلام کرد دو عضو این گروه انفجار انتحاری انجام داده‌اند.

با وقوع انفجارها، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله چهره‌هایی سرشناس، دست داشتن جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را در این حملات محتمل واقتدار نظامی جمهوری اسلامی را «پوشالی» خواندند.

برخی نیز گفتند مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی از تهدیدات در کرمان خبر داشتند، با این حال عامدانه از لغو مراسم سر باز زدند و باعث کشته شدن غیرنظامیان شدند.

No comments: