Tuesday, July 02, 2024

خطرورود ایران به جنگی تمام عیار و مستقیم با اسرائیل

 خطرورود ایران به جنگی تمام عیار و مستقیم با اسرائیل؟

تهدید جدیدخرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: در صورت حمله اسرائیل به لبنان و حرب اله، منطقه با یک خطر بزرگ روبه رو شده و ایران با تمام توان و ابزارهای خود از حزب الله حمایت خواهد کرد. پیشتر هم نماینده دولت ایران در سازمان ملل تهدید به یک جنگ ویگرانگر کرده بود. همزمان رئیس فضاهوای سپاه هم اعلام کرد در آرزوی عملیات وعده صادق دو هستیم!
خرازی پیشتر هم تهدید به تغییر دکترین هسته ای ایران در صورت حمله اسرائیل به ایران و به افراد و تاسیسات ا یران در خارج (مثل موردسوریه) کرده بود.... باتوجه به دکترین امنیتی دولت اسرائیل مبنی بر امن کردن مرزهای خود به ویژه با لبنان چه از طریق دپیلماسی و عقب نشینی حزب اله و چه با حمله نظامی که در آن لبنان را به یک ویرانه و تل خاک تبدیل خواهد کرد، بنظر می رسد که عوامل گسترش بحران منطقه به‌ سوی یک جنگ منطقه ای که پای رژیم ایران نیز به آن کشیده شود تقویت می شود.
حالا پیداکنید رایطه ا«نتخابات» جاری در ایران را با این چشم‌انداز و جهت گیری حاکمیت؟ بخصوص با توجه به رویکرد کاملا منفی جامعه و بیگانگی آن نسبت به این جنگ و مداخله ایران در آن.
بنظر می رسد که یکی از عوامل دخیل و مهم در مهندسی خاص این انتخابات، همین چشم اندازورودایران به باتلاق جنگ در منطقه- تحت عنوان حمایت از محورهای مقاومت- و باصطلاح افزایش مشارکت در «انتخابات» باشد. ناگفته نماند که در آنسو هم از دیرباز تاکتیک دولت اسرائیل کشاندن پای مستقیم ایران به جنگ و دوقطبی سازی مساله فلسطین حول آن باشد تا بتواند از طریق این فرافکنی حمله گسترده خود را توجیه کرده و خود را از امواح بحران‌های و چالش‌های بزرگ داخلی که نتانیاهو و دولت اسرائیل درگیر آن‌ها شده اند نجات بخشد. در همین رابطه بود که اخیرا نتاهیو اعلام کرد که رژیم ایران از ۷ جبهه به اسرائیل حمله کرده است و مذاکرات بین اسرائیل و آمریکا پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم اخیرا دو باره شروع شد. بنظر می رسد که نتانیاهوبرای پبش‌بردقوی برنامه‌های خویش در ادامه به آمدن ترامپ هم دلبسته باشد.
خامنه ای یکی از مشخصات رئیس جمهور جدید را در ادامه راه ئیسی، وفاداری به عمق راهبردی محورمقاومت خوانده بود و البته در مناظرات انتخاباتی هم نامزدها هرکدام به شیوه خود با سکوت از کنارآن می‌گذرند.
بنایراین یکی از پیام‌های مهم نهفته در تحریم گسترده نظام «نه» به‌جنگ و مداخله حکومت ایران در آتش بحران منطقه است.

No comments: