Saturday, September 11, 2021

اقتصادی سیاسی ولایت فقیه: توزیع سراسری فقر و فلاکت!

 سقوط آزاد تولیدناخالص ایران، و بیلان ورشکستگی کامل رژیم!

اقتصادی سیاسی ولایت فقیه: توزیع سراسری فقر و فلاکت!

بر طبق آخرین گزارش بانک جهانی معلوم می شود که چگونه رژیم از طریق بازی با ارقام و تعیین دستوری نرخ دلار به شکل کاذبی خود را به عنوان قدرت اقتصادی هژدهم جهان جازده بود و آلان به یک باره با افتی وحشتناک به حدودیک سوم در قیاس با سال ۲۰۱۲ و نسبت به سال ۲۰۱۷ هم با افتی بیش از دو برابر سقوط کرده است.

در کل با این سقوط آزاد اقتصادایران در رتبه ۵۱ قرار می گیرد و یک شبه از جرگه کشورهای با درآمدمتوسط به جرگه کشورهای با درآمدپائین پرتاب می گردد سقوطی که قبل از آمار در واقعیت زندگی مردم اتفاق افتاده و آن را لمس کرده اند. بطوری که تولیدناخالص ایران به نصف امارات و به کمتر از یک سوم ترکیه و عربستان و حتی کمتر از پاکستان که درگذشته نصف درآمدایران را داشته می رسد! و این در حالی است که مطابق برنامه درازمدت رژیم قراربوده در ۱۴۰۴ ایران قدرت اول منطقه ای شود! عمق فاجعه ابعاددوچندان پیدامی کند وقتی که رژیم مترصداست که همان سیاست ها را با شدت بیشتری ادامه دهد. در حقیقت سمت و سوی اقتصادسیاسی ولایت فقیه با شتاب زیاد به سوی یک اقتصادانگلی، رانتی و زیرزمینی و قاچاق در حاشیه اقتصادجهانی حرکت می کند. دولت جهادی رئیسی با شعارتقلبی شکل دادن به یک اقتصادبه اصطلاح مقاومتی و درون زا که تداوم همان سیاست سقوط آزادتاکنونی باشتاب دوچندان است حرکت می کند.... توزیع فقر گسترده از یک سو و فربه کردن بخش رانتی و ممتازه و فاسد از سوی دیگر.

بهرحال این گزارش جدید بانک جهانی در حوزه اقتصاد هم چون زمین لرزه ای است که چثه واقعی اقتصاد و ادعاهای رژیم را برملا می کند و کوس ورشکستی الگوی اقتصاداسلامی» را در چهارگوشه جهان به صدا در می آورد و مردم ایران هم به سرعت تورم های سه رقمی و فرایند ونزوئلاشی شدن اقتصاد را با شدت بیشتری احساس خواهندکرد. بی تردید ادامه قدرت هر حکومتی با چنین بیلانی در هرکشوری که اندکی امکان نفس کشدن درآن وجودداشته باشدغیرممکن است. اقتصادسیاسی ولایت فقیه با دومشخصه عمده تعریف می شود: از یکسو توزیع و سراسری وعمومی کردن فقر و فلاکت و از سوی دیگر شکاف عظیم طبقاتی مبتنی بر رانت و ثروت های بادآورده برای طبقه ممتازه. آمار تکان‌دهنده بانک جهانی/ اندازه اقتصاد ایران به یک سوم کاهش یافت!


TIK.IR
آمار بانک جهانی: افت 3 برابری تولید ناخالص داخلی ایران در 8 سال گذشته
است.


No comments: