Friday, July 30, 2021

 موج سازان و موج سواران!

برآمدجنبش اعتراضی کارگران و تهیدستان ایران ظاهرا عده ای رفرمیست مزاج را آتشین مزاج کرده و دوستدار«انقلاب»!. آن ها رفرمیست های پریروز بودند، ترامپیست های دیروز و موج سواران امروز و موج های فردا هستند. درنزد آن ها هیچکدام از این ها در ذات خود نتاقضی باهم ندارند و بستگی به آن دارد که کدام موج در کدام زمان دست برتر را داشته باشد. بهمین دلیل هم انتظارهیچ و مطلقا هیچ انتقادواقعی هم از آن ها نسبت به موج سواری های دیروزشان نمی رود...
اما برای تفکیک موج سازان و موج سواران کافی است معلوم شود که موج سازان برای چه چیزی مبارزه می کنند وهمان را شاخص قرارداد. خوشبختانه امروز خودکارگران و تهیدستان در عصرشبکه ها، خودکنشی ها و خودنمایندگی ها به طورمستقیم مطالبات خویش را فریاد بر می آورند و فرصت برساخت و مصادره خواست ها و مطالبات خود را به موج سواران نمی دهندیا لااقل این نوع موج سواری را دشوار تر از گذشته می کنند. این کنشگری ها و فریادها و مطالبات به ما چه چیزی را نشان می دهند؟:
تردیدی نیست که کارگران و تهیدستان آشکارا و بطورشفاف پیوندمقدس استبدادمذهبی و نئولیبرالیسم را بشکل تؤامان آماج اصلی خود قرارداده اند. برای کارگران و تجربه زیسته آن ها این ها درکشورما دوچیز جدا از هم نیستند. یکی هستند و عملکرد و بیلان مشترکی دارند و کارگران و تهیدستان هر روز و در هربیانیه به اشکال گوناگون آن را فریاد می زنند.
بسیار خوب! چنین خواستی روشن و شفاف را باید هرلحظه در برابرموج سواران قرارداد تا صفوف موج سازان و موج سواران به آسانی درهم تنیده نشود... به بیان دیگر، باید اجازه التقاط گفتمان ها و صفوف را، گفتمانی را که مدافع پیوندآن دو از یکسو و جدائی آنها از سوی دیگرهستند نداد [البته ناگفته نماند که این یک عنصرکلیدی از گفتمان انقلاب نوین است ]. آری در مبارزه علیه استبدادمذهبی -نئولیبرالیستی حاکم (آنهم از حارترین نوعش)، جنبش ضداستبدادی آشکارا دو گفتمان اصلی و عمده جریان دارد. و طبیعی است که اهداف ها آن ها تنها در سطوح معین و محدودی همپوشانی دارد. و در همین حدهم گسترش جنبش ضداستبدادی سراسری برای تغییرتوازن قوا و هموارکردن مسیر سرنگونی رژیم اهمیت خود را دارد و نه بیش از آن. مهم آن است که به آن بهانه (تاکتیک لازم) جنبش ضداستبدادی-نئولیبرالیستی (به لحاظ استراتژیک) صفوف خود را آشفته نکرده و چپ مدافع خودگردانی و خودکنشی کارگران و زحمتکشان، چپ فارغ از قیمومیت طلبی و حزب- دولت سالاری) از هم اکنون به استقبال برآمدپرشکوه جنبش نوین ضدسرمایه داری و برابری اجتماعی و نقش آفرینی و اداره امورمشترک زندگی به توسط جامعه و کارگران و زحمتکشان بشتابد!

No comments: