Thursday, October 24, 2024

در پاسخ به دو انتقاد از یادداشت از چه‌می ترسند « به مناسبت ترورسنوار

 در پاسخ به دو انتقاد از یادداشت از چه‌می ترسند « به مناسبت ترورسنوار: 

۱- موضعی دوگانه در رابطه با سنوار و سازمان حماس . هم با درجاتی ارتجاعی و هم چگوارا برای قشری از مذهبیون. بالاخره شخص شما سنوار را چگونه ارزیابی می کنید ؟ آدمی ارتجاعی ورئیس سازمان اطلاعات حماس یا چگوارا؟ در تاریخ کم نیستند به غلط یا به درست نمونه هایی که اجساد را گم و گور کرده اند که مبادا هوادارانشان آنجا را به زیاتگاه تبدیل کنند . 
پاسخ: دوگانگی موجود در واقعیت را نمی توان در ذهن خود دستکاری و خالص‌سازی کرد. جهان کنونی آن خلوصی را که شما می خواهید ندارد. اگر ما بطور عینی با طیفی از جنبش‌های اعتراضی علیه وضعیت از منظر ترقیخواهی تا ارتجاعی مواجهیم، چنانکه همین طالبان با ۲۰ سال جنگیدن پیگیرانه برای دست یابی به «حق تعیین سرنوشت خود» (از منظر خویش)آمریکا را پس از هزینه کردن تریلیون‌ها دلار و «انداختن مادربمب‌ها» و آن‌همه تلفات فراری نداد؟ پس اگر این چنین جنبش‌هایی وجود دارند و حماس هم با خودویژگی‌هایش یکی از آنان، بنا براین این جنبش ها بنا به طینت خود قهرمانان خود را هم دارند. این که شما فقط یک قهرمان خاص خود داشته باشید و دیگران را ناقهرمان بدانید تغییری در این واقعیت جهان کنونی نمی دهد. ارزیابی هرفرد، اگر واقعا ارزیابی باشد باید بتواند همین عینیت و چندگانگی ها را توضیح داده و تبیین کند و گرنه با یک سری آگاهی کاذب و ادعاها و کلیشه سازی های مقدس و خالص سروکار داریم که خود را فریب می‌دهد 

Monday, October 21, 2024

از چه می ترسند؟

 از چه می ترسند؟

تصمیم ارتش اسرائیل درباره ویران کردن کامل خانه‌ ای که یحیی السنوار در آن کشته شد (شبکه ۱۴ اسرائیل) درحالی که تبلیغات سرسام آور ضدتروریستی شان گوش فلک را کرده است، و خودهمان کارها را حق به جانب و با ضریب و ابعادی صد و چه بسا هزاران برابر انجام می‌دهند، پرسش این است که براستی امحاء نشانه‌‌ها برای چه؟ آن‌ها از چه چیزی می‌هراسند و تلاش می‌کنند که آن را پنهان سازند؟. درک درونمایه این نوع رفتارمتناقض نما به سهم خود می‌تواند نوری بر تاریکخانه تبلیغات یک سویه آن‌ها بتاباند: قبل از هرچیزی بدان دلیل که آن‌ها در قالب فاتحان و زورمندان تاریخ، میل مفرطی دارند که حقیقت را آن‌گونه که دوست دارند نشان بدهند و در این میان بخش بزر گی از آن را پنهان سازند. این گونه حقیقت نمائی و روایت سازی از تاریخ برای آن ها از نیمه شروع می شود. در رفتارشناسی‌‌آنها از این نمونه ها کم نیستند. چنان که ۱۱ سپتامبرآمریکا یک نمونه دیگر و البته متفاوتی از همین گونه روایتگری بود. در آن زمان اوباما وقتی در یورشی بن لادن را کشت، در اتاق سیاست کاخ سفید تصمیم گرفتند برای آن که مباداجسد وی زیارتگاه خیل پیروانش بشود، آن را به دریا بیافکنند تا طعمه ماهیان شود و به گفته اوباما اثری از وی نماند تاکسانی هوس نکنند حول مزارش طواف کنند.

Saturday, October 19, 2024

Tuesday, October 15, 2024

Sunday, October 13, 2024

Friday, October 11, 2024

جنگ و صلح؟ کدامیک؟ در پاسخ به یک انتقاد:

 جنگ و صلح؟ کدامیک؟:

درپاسخ به یک انتقاد پیرامون «اگر به‌دنبال جنگ خوب و بد می گردید، دنبال سراب می دوید!»*.

آقای بهرنگ گرامی*، من صلح را از حاکمیت نخواسته‌ام. برعکس گفته‌ام که جنگ افروزی حاکمیت را می‌توان با شعار صلح به چالش کشید و سلطه آن را به مسیرزوال و حذف انداخت. گفته‌ام که مقاله هرم را وارونه نهاده است. حاکمیت گوشش به هیچ چیز بدهکار نیست و بیشتر از همه به برانداری. بنابراین ما همانطور که در عرصه‌های دیگر مبارزه می‌کنیم در این‌جاهم باید مبارزه کنیم. با جمع آمد هرچه بیشتر نیرو و اعتراض و توانمان برای تحمیل صلح و علیه جنگ افروزی، مثل هر مورد دیگر. مهم آنست که ما از منظر ارزش‌های انسانی، و نه کیش خشونت و ویرانی با تکیه به نیرو و آگاهی خود و نه امیال و مطامع قدرت‌‌ها که اساسا هیچ نسبت و سخیتی با آمال و خواست مردم ندارند و به مردم صرفا به مثابه ابزاری برای اهداف خود می نگرند مبارزه ‌کنیم. 

Thursday, October 10, 2024

Wednesday, October 09, 2024

اگر به‌دنبال جنگ خوب و بد می گردید، دنبال سراب می دوید!

 درنقد یک نوشته پیرامون جنگ و صلح*۱

اگر به‌دنبال جنگ خوب و بد می گردید، دنبال سراب می دوید!

اولا جنگ همواره دو طرف دارد. جنگ خوش خیم و بدخیم وجودندارد! اگردنبال جنگ خوب و جنگ بد می گردید دنبال سراب می دوید. چه کسی اول شروع کرد و چه کسی دوم؟ ... نیز جایی در اصل محکومیت جنگ و خشونت ندارد و امری ثانوی است. خشونت عریان ذاتی جنگ است، قربانیانش اساسا مردم عادی و زنان وکودکان و تمدن و زندگی است. همواره ویرانگر و نابودکننده است ولاجرم محکوم. برای بمب ها فرقی ندارد چه کسی مقصر اول است و یا دوم. و هیچ کسی نمی‌تواند به عنوان یک انسان باوجدان و شیفته زندگی و مردمان از چنین داروینیسم اجتماعی و تباه کننده‌ حمایت کند. با تاکیدمجدد براین که جنگ تحت هرشرایطی محکوم است و بنابراین ممانعت از شروع و یا توقف آن و شعارصلح و آتش بس، فی نفسه خود غایت است. این که امثال پاپ و این همه نهادهای حقوق بشر و سازمان ملل و وجدان جهانی و.... جنگ را محکوم می کنند و نسبت به آن هشدار می‌دهند بی دلیل نیست [ واین که جامعه انسانی باید اختلافات خود را بدون توسل به جنگ وخشونت حل و فصل کند]. 

Monday, October 07, 2024

Friday, October 04, 2024

به‌زودی دیدار در تهران!

به‌زودی دیدار در تهران! گارانتی‌هم دارد! 

نتانیاهو: ایران زودتر از آن‌چه که مردم آن فکر می‌کنند آزاد می‌شود!

مردم ایران در تجربه انقلاب بهمن فهمیدند که رفتن دیو الزاما به معنی آمدن فرشته نیست بلکه چه بسا اگر هوشیارنباشیم با دیو به مراتب مخوف تری مواجه شویم. این همان مصداق ضرب المثل معروف «از ترس عقرب جراره به مار غاشیه پناه بردن »است.

برای درک معنای آزادکردن ایران، کافی است به آزادکردن غزه و لبنان نگاهی بیفکنیم: در مورداولی حکم نسل کشی از دادگاه جهانی را نصیب خودکرده است و در دومی هم که تازه شروع شده فعلا یک میلیون آواره و بیش ازهزار نفر کشته شش‌هزارمجروح روی دست مردم لبنان نهاده است.
بنابراین مساله و پرسش اصلی آن است که چه کنیم که در رهائی از چنگ عقرب جرار گرفتارمارغاشیه نشویم؟

******

وزیر اسرائیلی با انتشار عکس خود با شاهزاده رضا پهلوی نوشت «به امید خدا به زودی در تهران» * نتانیاهو برای آن که نشان دهد شوخی درکارنیست بلکه این وعده جدی است و گارانتی هم دارد، وزیرمهاجرت خود را به دیداررضاپهلوی فرستاد تا با هم عکس مشترکی (یادگاری) بگیرند
نتانیاهو درپیام خود گفته بود مردم ایران خیلی زودتر از آنچه که فکر می کنند آزاد خواهند شد. بواسطه چه قدرتی؟ نه بدست خودبلکه بدست دیگری؟. مسیررضاپهلوی را قبلا مجاهدین با دخیل بستن به صدام طی کرده بودند و هنوزهم از زیر بارسنگین آن‌خلاص نشده‌اند. لبخندرضایت بخش بر چهره رضاپهلوی حاکی از امید بستن به این دیدار در تهران است!. اما سوای شوخی و جدی بودن این دیدار، آیا بفرض وقوع، او حاضر خواهد شد پس از عمری دوری و بیگانگی باروبندیل خود را به‌بندد و در تهران سکنی گزیند؟! حکومت اسلامی مردم راصغیر میانگارد.اما گویا تنها نیست و هستندبرخی‌هاکه نیزچنین میانگارند.امامردم ایران محکوم نیستند که بین عقرب جرار و مارغاشیه گزین کنند.آنها درواقع گزینش خودرا کرده وخیزش زن زندگی آزادی رابرپاکرده‌اند وهمچنان، بی‌اعتنا به موج سواران مسیر رهایی خود را می‌پیمایند.
به نقل از صفحه x @taghiroozbeh

[ باز می گویند: فردای دگر...
صبر کن تا دیگری پیدا شود...
کاوه ای پیدا نخواهد شد، امیّد
کاشکی اسکندری پیدا شود... اخوان ثالت]

آیا مرحله دوم ومستقیم جنگ با اسرائیل آغاز شده است؟ دروازه جهنم چگونه بازشده است؟

 گفت و گو:آیا مرحله دوم ومستقیم جنگ با اسرائیل آغاز شده است؟ دروازه جهنم چگونه بازشده است؟


Monday, September 30, 2024

اسرائیل خاورمیانه را به کدام سو میبرد؟ ایا راه گریزی برای رژیم اسلامی وجود دارد

 چشم اندازها: اسرائیل خاورمیانه را به کدام سو میبرد؟ ایا راه گریزی برای رژیم اسلامی وجود دارد؟ 


Friday, September 27, 2024

تهاجم اسرائیل به لبنان وگسترش و تعمیق فاجعه درخاورمیانه وبن بست سیاست خارجی رژیم اسلامی

 تهاجم اسرائیل به لبنان وگسترش و تعمیق فاجعه درخاورمیانه وبن بست سیاست خارجی رژیم اسلامی 


Tuesday, September 24, 2024

Friday, September 20, 2024

سرائیل وجنگ تکنولوژیک وسیاست مجازات جمعی، برآمدچپ اجتماعی و هیستری ضدچپ

 اسرائیل وجنگ تکنولوژیک وسیاست مجازات جمعی، برآمدچپ اجتماعی و هیستری ضدچپ، ورشکستگی و خلا گفتمانی حاکمیت و فرافکنی از آن


Wednesday, September 18, 2024

پاسخ گلرخ ایرایی از بند زنان زندان اوین به نامه فائزه هاشمی

همزمان با آزادی فائزه هاشمی از زندان،

پاسخ گلرخ ایرایی از بند زنان زندان اوین به نامه فائزه هاشمی











گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در یادداشتی  که در صفحه اینستاگرام منتسب به او منتشر شده، به نامه فائزه هاشمی درباره وضعیت بند زندان زنان اوین واکنش نشان داده است. او در یادداشت خود  نامه هاشمی را شبیه به ندامت‌نامه دانسته و نوشته است «با وجود تضادهای ایدئولوژیک و طبقاتی» در بند زنان زندان اوین همواره با فائزه هاشمی در زندان مدارا شده است.  

نگاهی به خیزش زن زندگی آزادی از منظری دیگر

نگاهی به خیزش زن زندگی آزادی از منظری دیگر 


Monday, September 16, 2024

درحکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته

  درحکمت حکم خامنه‌ای پیرامون تأکید برهویت «امت سلامی» و رویکرددولت برگماشته نسبت به آن

۱- می گوید*: مسئله هویت امت اسلامی، مسئله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرز‌های جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد. و به‌هیچ وجه نباید فراموش شود». همزمانی و همزبانی او و پزشکیان در سفربه عراق که خواهان برچیدن مرزها و شکل دادن به امت اسلامی در برابراسرائیل و دشمنان شد بیانگر رویکردی است نه فقط ایدئولوژیک بلکه هم‌چنین دارای جنبه راهبردی از سوی نظام.

۲-البته مساله باصطلاح حمایت همه جانبه از «محورمقاومت»، عرصه‌ای است که از پیش و از همان بدو مهندسی شدن انتخابات و مناظره‌ها به عنوان خط قرمزحاکمیت (از سوی نظام و خامنه ای) مطرح شد که هیچ کاندیدی نمی‌بایست علیه آن لب به سخن بگشاید. رویکردی که خود در مجموعه بزرگتر حوزه سیاست خارجی جای دارد که تحت کنترل مستقیم میدان و شخص خامنه ای است. بر همین اساس هم پزشکیان بلافاصله پس از پایان مرحله دوم ا نتخابات حتی قبل از زمان جلوس دولت جدید، اولین کاری که کرد ارسال پیام به حزب اله و اطمینان خاطر دادن به «محورمقاومت» بود و ( البته به موازات آن به روسیه ) و همسایه‌ها که تداوم سیاست تاکنونی   از سیاست های ثابت نظام بوده و با تغییر رئیس جمهور تغییر نخواهدکرد.